The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Lennart Olsson, LUCSUS

Lennart Olsson

Professor, Docent

Lennart Olsson, LUCSUS

Höga elpriserna beror på vårt fossilberoende : Forskare: Nedsaktad omställning förödande för unga

Author

• Lennart Olsson

Summary, in Swedish

Vi måste prioritera att snabbt minska utsläppen genom att använda mindre fossil energi samt ersätta fossil energi genom utbyggnad av existerande fossilfri energi (såsom sol och vind) och inte främst förlita oss på framtida tekniker, skriver Lennart Olsson, professor i geografi vid Lunds universitet och grundare av Lund University Centre for Sustainability Studies.

Del 4 i debattserien #viktigasteklimatrösterna där forskare skriver om hur klimatpolitiken skulle se ut om forskningen fick bestämma – och partipolitiskt obundna unga skriver om hur de upplever klimatkrisen och klimatpolitiken.

Department/s

• LUCSUS (Lund University Centre for Sustainability Studies)

Publishing year

2022-08-10